lyckopillerelin

Direktlänk till inlägg 27 januari 2011

Ridlektion 27/1-11

Av Elin - 27 januari 2011 22:58

Red Jissa idag igen :D.


I början när vi skrittade igång hästarna så var hon väldigt seg, men när jag hade låtit henne trava en snabbis så började hon vakna. Började med att värma upp med att rida fyra serpentinbågar med halt och hälsning på medellingen. Till en början gick det bra, men efter ett tag så började hon bli lite jobbig och inte gå på frammåt. Sen blev det bara värre och värre, hon backade och när jag försökte få henne att gå frammåt så backade hon ännu mer. När jag verkligen red med överdrivet långa tyglar och hon fortfarande inte ville gå frammåt utan backade fortare så tog jag till spöt, då blev hon irriterad. När A hade sett allt så fick jag hjälp och peppning av henne som tur var! Jissa fortsatte bråka ett tag efter det men då var jag mer bestämd och verkligen tog till spöt och rösten men då började hon hoppa och skutta och grymta istället, knäppa häst! 


När vi väl kom i trav så fick jag bättre fart på henne och hon travade i en jämn och fin takt, formen kändes ganska bra oxå faktiskt. Ibland så kände jag hur hon var påväg att börja sega ihop men innan det hände så började jag tempoväxla lite och rida på mer så hon höll sig "vaken" :P. Gjorde samma övning i trav (serpentinbågar) och det gick klockrent! Jag kom på i slutet att jag glömde att göra halvhalter vid medellinjen så när jag försökte tänka på att göra det så kändes det mycket lättare att ställa om och få henne att gå rätt vägar. Mitt i alltihop så blev det avramlingar och skenande hästar så alla blev lite spända och lektionen blev väldigt kaosartad!


När alla var tillbaka på sina ställen, A tog an den galna hästen så red vi andra på andra sidan av ridhuset. Jobbade mycket med att tempoväxla, hålla igång henne hela tiden och även ställa åt båda hållen. Hon kändes riktigt bra emellanåt, ibland började jag klämma lite för mycket så hon gick lite på sniskan och det blev lite vingligt men i det stora hela så gick hon i en jämn takt, eftersom hon var lite seg i början så red jag på ganska fort idag för att få henne att vakna och jobba. 


Galoppen kändes faktiskt väldigt bra idag! En lugn och taktmässig galopp, ibland så tappar jag henne lite och hon lyckas lirka sig ur formen men det var bara att försöka få ihop henne igen. Det som jag känner att jag behöver träna mer på nu är eftergiften efter galoppen. Hon tar ner huvudet lite för mycket och det gör att jag kastas en aning framåt och hon tappar bjudning eftersom jag inte kan driva när jag åker fram. Vet inte riktigt om det är för att jag inte håller ihop henne tillräckligt eller något annat. Det kanske bara är att öva på det oxå ;).


I slutet så travade hon på lite allt för bra, så då försökte jag få henne att trava lite långsammare och få henne att sänka sig lite. Efter ett tag så gick det oxå ok! I det stora hela så är jag faktiskt nöjd med lektionen! Känner att jag verkligen har börjat rida mer och försöka mer nu! 


Skruttis var helt svettig hela hon när vi kom in, haha hon kämpade väldigt bra idag! 


Lyckopiller <3

 
 
Linnea

Linnea

28 januari 2011 01:21

Ponnyerna va lite busiga idag x)
Alltså jag har nog aldrig tänkt på det förut, men fan vad duktig du är som rider lika bra som alla andra fast du bara använder en hand! <3
Grattis till jobbet förresten! :D <3

http://detduintevillveta.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin - 16 september 2019 20:13

  God kväll på er vänner! Jag fortsätter denna måndag med en nyhet! Har länge funderat fram och tillbaka på hur jag ska göra, men nu har jag bestämt mig. Det är dags för mig att gå vidare och blogga på en annan portal. Har bloggat här på Bloggplats...

Av Elin - 16 september 2019 15:14

  Inlägg i samarbete med Gocostum.   Hej på er, har ni liksom jag svårt med batteritiden på er telefon? Jag är hopplös kan jag säga och varje gång så antingen glömmer jag ladda en powerbank, glömmer sladd eller något annat. Så då står jag där m...

Av Elin - 15 september 2019 21:47

  God kväll på er mina vänner! Har ni haft en bra söndag? Min har gått rysligt fort måste jag säga! Klockan ringde 09:30 och jag trodde att den var typ 6 på morgonen då det fortfarande var så mörkt i min lägenhet och jag var galet trött. Me...

Av Elin - 15 september 2019 12:34

  Hej på er vänner! Idag är jag riktigt konsertbakis kan jag säga, men vilken kväll och vilken fest det blev hos Carola igår!   Jag kom dit strax efter att de hade öppnat dörrarna och mötte upp Emelie och hennes mamma. Tillslut så kom v...

Av Elin - 14 september 2019 14:28


Idag fyller hon år. Hon som varje gång plockar upp mig när jag faller. Hon som påminner mig om att andas när livet känns tungt. Hon som har gett mig en av mina bästa vänner. Hon som alltid finns där genom att bara vara den hon är. Hon som betyde...

 

read my blog in your language!

bloglovin

“May the focus of my day be on the priorities of life. Love God, family and friends, take care of my health, and be the best I can be in all that I do.”

bloglovin

Elin heter jag, jobbar som förskollärare i Stockholm. Det som ger mig kraft är musik och de fyrbenta djuren hästarna.

Kontakta mig

elin_holmer@hotmail.com

Goltz syndrom är en sällsynt, ärftlig sjukdom som karaktäriseras av hudförändringar, men som också kan drabba många andra organ, som ögon, tänder och skelett. Syndromet förekommer företrädesvis hos flickor och kvinnor. Den exakta förekomsten är inte känd. Omkring 200 personer är beskrivna i den internationella medicinska litteraturen. Man känner endast till ett fåtal personer med syndromet i Sverige. Läs mer om mitt syndrom som jag lever med här.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

   

   

   

   

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Skapa flashcards