lyckopillerelin

Alla inlägg den 9 mars 2011

Av Elin - 9 mars 2011 22:27


Yes! Efter 3 veckor uppehåll från ridningen så tvingadejag mig själv att sitta upp på hästryggen idag! Var påväg att vända hemmåt flera gånger men blev övertalad att stanna och insåg att jag verkligen måste upp i sadeln igen, annars kommer jag aldrig upp!


Sagt och gjort. Blev uppkastad av Å på Jissa och sedan började lektionen. Tänkte extra mycket på att inte klämma med benen och jobba frammåt hela tiden (så hon inte fåren chans att backa och studsa och hålla på). Började med mycket halter och igångsättningar och efter ett tag så lyssnade hon riktigt bra och jag behövde bara ta lite lite i tygeln och resten med sätet för att hon skulle stanna och göra en bra halt, hon var även pigg och allert att få igång i skritt oxå.


Red serpentiner på långsidan för att mjuka upp dom lite i skritt, hon kändes lite stel i början och ville gärna hålla emot och ta upp och ner huvudet när jag skulle ställa och få henne rund, men när vi gjorde samma sak i trav och jag tänkte på att titta frammåt så gick det väldigt bra! Hon blev väldigt mjuk och lättställd och traven flöt på i rätt takt! Red även lite öppna på den andra långsidan och i början så fick jag inte riktigt till det med bakdelen, men efter ett tag så fick jag till några fina som till och med Å tyckte var bra!


Efter det så samlades vi på volterna och minskade dom, sedan ställde åt andra hållet och gjorde en volt tillbaka så man kom ut i det andra varvet. Fungerade bra i både skritt och trav, tappade farten lite i svängen men det är bara att öva på. När vi alla hade koll på det så vände vi i trav och när alla var på volten igen så fattade vi galopp. Det var lite svårt att vända i traven men sen när det väl gick och jag skulle fatta alopp så gick det bra. Höger galopp hade jag lite svårt att hålla henne  i form och i vänster galopp så går hon emot skänkeln lite, är nog dels för att jag försöker ställa henne rätt men det blir åt fel håll ändå och då tappar jag allt och hon går in mot mitten och saktar av. Men efter några fattningar så gick även det helt ok! Eftegiften som jag hade så svårt med sist var inga problem den här gången! Hon travade på jättefint efter galoppen.


I slutet så red vi lite i trav på fyrkantspåret för att sänka dom, då kändes det jättebra! Kunde vara lätt i handen och hon höll sig kvar i en låg och fin form!


Det var faktiskt helt ok att rida igen. Men jag känner mig ändå inte peppad eller sugen på att rida mer. Å tror att det bara kommer gå utför om jag slutar en gång i veckan men jag tror inte det faktiskt. Jag klarar mig inte helt utan ridningen och skulle nog aldrig ge upp den även om det känns som om det skulle vara hur lätt som helst ibland.


Jag avslutar med att säga välkommen träningsvärk! Kommer inte kunna röra mig imorgon haha.


Lyckopiller <3

Av Elin - 9 mars 2011 10:20


Nu har jag druckit te, klätt på mig kläder och lyssnat på lovsånger. Är alltså redo att åka till jobbet och jobba till halv 5.


Oj, har glömt att borsta håret. Måste göra det nu, bussen går snart!


Ciao, höres ikväll!


Lyckopiller <3

 

read my blog in your language!

bloglovin

“May the focus of my day be on the priorities of life. Love God, family and friends, take care of my health, and be the best I can be in all that I do.”

bloglovin

Elin heter jag, jobbar som förskollärare i Stockholm. Det som ger mig kraft är musik och de fyrbenta djuren hästarna.

Kontakta mig

elin_holmer@hotmail.com

Goltz syndrom är en sällsynt, ärftlig sjukdom som karaktäriseras av hudförändringar, men som också kan drabba många andra organ, som ögon, tänder och skelett. Syndromet förekommer företrädesvis hos flickor och kvinnor. Den exakta förekomsten är inte känd. Omkring 200 personer är beskrivna i den internationella medicinska litteraturen. Man känner endast till ett fåtal personer med syndromet i Sverige. Läs mer om mitt syndrom som jag lever med här.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

   

   

   

   

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards