lyckopillerelin

Alla inlägg den 13 april 2011

Av Elin - 13 april 2011 23:00


Fick efter lite tvekande Halla tillslut och det var det jag hade hoppats på!


Tog en promenad i skogen först sedan in och jobba dressyr. Började med halter vid varje bokstav, jag missade den övningen för jag var tvungen att fixa tyglar, stigbyglar mm så började jobba Halla på volter i skritt i stället. Hon lyssnade ändå relativt bra på halter och tempoväxlingar så det var bara att jobba med att få henne ställd eftersom hon är väldigt stel.


Joggade lite i trav på volterna och jag tyckte att hon gick i en ganska bra form redan från början, hon höll på att ta upp huvudet lite för mycket men ändå så det gick att rida bra. Gjorde lite trav-skritt-trav övergångar sendan en liten skrittpaus.


Väl tillbaka igen så skulle vi vända egenom volten och sakta av till skritt vid X sedan fatta galopp och ut i andra varvet i mitten av volten ungefär. Första två gångerna så var jag lite för nära hästen framför och helt inne på att hon inte skulla fatta galopp och dra iväg efter hästen framför oss så jag lyckades inte få henne i galopp. tredje gången fick jag till en klockren fattning men lyckades inte hålla igång galoppen till C, men ju mer vi övade så gick det bättre. Veronica ramlade av så det blev en liten paus med att fånga hästen mm och efter det så fortsatte vi att trava på voltspåren istället. Hon kändes verkligen jättebra redan då i formen, hade velat ha henne liiite mera loss i sidorna sen när vi började vända genom volten i trav för då tappade hon koncentrationen och började ta upp huvudet när jag precis skulle ställa om, tar lite tid att ställa henne men jag brukar överdriva ställningen lite några steg så hon fattar vilket varv vi rider i och på så vis lyckas jag få henne ställd i en rätt form.


Fattade galopp på voltspåren som vanligt några gånger i båda varven, vänster är helt klart lättare, hon galopperar med en helt ok form och jag lyckas hålla igång galoppen. Höger är det knepigare, jag känner inte riktigt om jag har skänkeln rätt, antingen är den i normalläge eller för långt fram, så det blir lite mera avbrott där.


Eftr galoppen så jobbade vi med att hästarna skulle sänka sig, jobba i en bra form och ett bra tempo. Det är så mycket lättare att jobba med Halla sittandes ner i sadeln har jag kommit framtill! Det gick så gryyymt bra och hon var så stadig, formen var jättebra men ibland så lirkar hon sig ur formen men har lärt mig att rida på så hon kliver på frammåt och sen göra om ställningen så hon verkligen håller sig i formen hela tiden. Det går bara bättre och bättre så jag inser verkligen hur mycket jag har lärt mig på Jissa oxå! 


Nu är det en vecka kvar tills nästa ridlektion och jag längtar redan faktiskt, det blir nog bra nu när jag har slutat på torsdagarna! :)


 

fina Halla <3


Lyckopiller <3

 

read my blog in your language!

bloglovin

“May the focus of my day be on the priorities of life. Love God, family and friends, take care of my health, and be the best I can be in all that I do.”

bloglovin

Elin heter jag, jobbar som förskollärare i Stockholm. Det som ger mig kraft är musik och de fyrbenta djuren hästarna.

Kontakta mig

elin_holmer@hotmail.com

Goltz syndrom är en sällsynt, ärftlig sjukdom som karaktäriseras av hudförändringar, men som också kan drabba många andra organ, som ögon, tänder och skelett. Syndromet förekommer företrädesvis hos flickor och kvinnor. Den exakta förekomsten är inte känd. Omkring 200 personer är beskrivna i den internationella medicinska litteraturen. Man känner endast till ett fåtal personer med syndromet i Sverige. Läs mer om mitt syndrom som jag lever med här.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

   

   

   

   

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards