lyckopillerelin

Alla inlägg den 31 juli 2012

Av Elin - 31 juli 2012 22:39


Namnsdag idag, firade lite grann förut med en liten present men nu när jag har blivit äldre så är inte det lika viktigt längre. Mamma och jag gick upp lite tidigare idag och åkte över till Gällnö för att fota lite och handla. Gick en liten promenad i solen tills det blev alldeles för varmt så då åkte vi och hämtade pappa som äntligen valde att komma ut idag! Under dagen har jag tittat på OS, självklart så missade jag inte Sara Algotsson Ostholt suveräna ritt som slutade med silver, hurra! Nu under kvällen har vi slappat och haft det lugnt och skönt. Bjuder på lite bilder från dagen.

 

Jag hittade ett "Pippiträd" :D

   

 

Världens godaste körsbär!

   

 

Tre rätters till middag!

     

Av Elin - 31 juli 2012 16:59


Sveriges första OSmedalj 2012. Silver. Ridsport. Fälttävlan. Sara Algotsson Ostholt. Fyfan vad grymt!

 

 

Av Elin - 31 juli 2012 16:04


Nanna om Sommar och sol!


Hej!


Jag har några frågor om förskollärarutbildningen. Det hade varit jätteschysst om du hade kunnat svara på några frågor. Är 19 år, har tagit studenten och har blivit antagen till hösten så jag är lite nyfiken om högskolestudierna. 


Jag har kollat på kurslitteraturlistan och det är typ 20 böcker man ska läsa på första kursen: Barndom och lärande: Förskolan, barns utveckling och lärande i tid och rum, och jag tror att jag ska köpa alla böckerna. Vad tycker du själv om det? Är det dumt eller bra? Är det kanske bättre om jag bara köper de böckerna som är viktigast, och några böcker kan jag försöka låna istället. 


Är det bättre om jag köper böckerna i förväg eller ska jag vänta tills uppropet? 


Det jag börjar bli orolig är att jag kommer att läsa jättemånga böcker på bara en kurs. Kursen är 10 veckor. Kommer jag klara av att läsa så mycket? Hade ganska bra betyg i gymnasiet, vg, mvg hade jag och jag har alltid varit den som pluggar mycket så tror du att jag borde väll klara förskollärarutbildningen?


Hur gör man för att kunna läsa alla dem böckerna? Är det så att man börjar läsa dem i ordning som kurslitteraturlistan? Är det så att för varje bok är det föreläsningar om boken så att man vet vilken information som är viktig att kunna inför tex en tenta? 
Läser ni en bok i taget? Typ arbetar ni med en bok i taget? 
Klarar man tentorna, examinationerna om man antecknar ner allt de säger på föreläsningarna. Klarar man sig då eller räcker det inte? 


Tack på förhand! 


Med vänlig hälsning, Nanna


Svar:

 

Hej! Jag ska försöka svara så gott jag kan. Först och främst så tror jag ärligt talat att det beror på vilken högskola/universitet du har valt och hur dom jobbar och lägger upp kurser och böcker mm, det kan vara kurser som tas bort eller tillkommmer på olika skolor. Jag tycker absolut att du ska köpa böckerna så snabbt som möjligt! Vissa böcker kan försvinna jättefort och så sitter man där och inte har böckerna än, jobbigt. Dock så är det ju lite svårt för mig att säga vilka böcker som det är hög efterfrågan på och vilka som det är lägre på. jag förstår om du tvekar att köpa alla 20 böcker nu, det är ju dyrt lixom, men å andra sidan så är det ju bara positivt att ha mycket böcker att läsa i. När jag får min kurslitteraturslista så kan det ibland stå vilka sidor och hur mycket men ska läsa, är det bara några sidor eller stycken så försök att låna boken och om det är kapitel så köp boken!


Angående läsningen så är det bara du som kan svara på vad du klarar av och inte, vill man så kan man! ;) Du kommer säkert få det förklarat när och hur mycket du ska läsa i böckerna, det är inte alltid så att man behöver läsa hela böckerna utan just vissa stycken/kapitel osv. Anteckna är såklart alltid bra! På föreläsningarna i Stockholm så sa oftast föreläsarna om man skulle anteckna eller om det dom pratade om skulle komma upp på hemsidan sen, då får man välja själv hur man vill göra. Vissa vill ju anteckna ändå för att få det och fastna ;). Jag tror du kommer klara det galant! Är man med på föreläsningarna, seminariumen och läser det man ska så ska det inte vara något problem. Det kan vara svårare i början att komma in i tänket men det blir bättre! Hoppas du känner att du fick lite hjälp :). Lycka till!!!

 

 

read my blog in your language!

bloglovin

“May the focus of my day be on the priorities of life. Love God, family and friends, take care of my health, and be the best I can be in all that I do.”

bloglovin

Elin heter jag, jobbar som förskollärare i Stockholm. Det som ger mig kraft är musik och de fyrbenta djuren hästarna.

Kontakta mig

elin_holmer@hotmail.com

Goltz syndrom är en sällsynt, ärftlig sjukdom som karaktäriseras av hudförändringar, men som också kan drabba många andra organ, som ögon, tänder och skelett. Syndromet förekommer företrädesvis hos flickor och kvinnor. Den exakta förekomsten är inte känd. Omkring 200 personer är beskrivna i den internationella medicinska litteraturen. Man känner endast till ett fåtal personer med syndromet i Sverige. Läs mer om mitt syndrom som jag lever med här.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

   

   

   

   

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards