lyckopillerelin

Alla inlägg den 5 februari 2013

Av Elin - 5 februari 2013 21:43


 

Av Elin - 5 februari 2013 17:45


Jag har alltid haft svårt i skolan, och då menar jag verkligen alltid. Från dag ett i sexårs så har jag ständigt fått kämpa mig igenom skolan. Vissa dagar så har jag till och med funderat på om jag har några inlärningssvårigheter eller liknande på grund av Goltzen jag lever med, att läkarna har totalmissat något som hör till syndromet. Jag tycker att efter 13 år i skolbänken så borde jag ha lärt mig hur man gör, hur jag lär mig som bäst. Men det är ständigt nya saker man ska behöva kämpa med så kraven på mig själv höjs för varje ny grej.

Jag minns att jag var galet taggad till gymnasiet i nian. Jag visste exakt vad jag ville göra och jag skulle få läsa många ämnen som jag var intresserad av. Då skulle jag äntligen få helt okej betyg att vara stolt över. Vissa betyg fick jag kämpa för, medans andra behövde jag bara göra det jag var bra på eller kunde så fick jag bra betyg. Jag vet inte om lärarna där var för snälla, men jag är faktiskt helt nöjd med betygen från Didaktus, jag insåg då att jag faktiskt kunde mer än vad jag trodde och jag blev mer och mer peppad att läsa till förskollärare och trodde mer på mig själv.

Nu är jag där, nu gör jag det som jag längtade så mycket efter och istället för att känna att jag kan så känner jag mig så otroligt dum, korkad och så naiv. Det känns som om jag har tagit vatten över huvudet av att börja på universitetet, det känns nästan som om jag fortfarande inte är redo för den utmaningen än. Jag har aldrig känt mig så dålig på det jag vill göra som under den här tiden på universitetet. Jag vet att jag inte vill bli något annat än förskollärare, det är en av mina stora drömmar och jag ska lyckas, men jag har nog aldrig tvivlat så mycket på mig själv om jag verkligen skulle klara av jobbet sen med tanke på hur tungt det känns att plugga nu.

Det är nästan som om jag funderar på om folk har peppat mig så mycket att jag ska jobba med barn och att det är min grej under dom senaste 7 åren så jag nästan har fått för mycket självförtroende. Trodde jag verkligen att jag skulle glida runt på en räkmacka under utbildningen på universitetet? Att jag redan kunde allt och att jag skulle få An på alla kurser? Nej, det gjorde jag inte. Men jag hade inte räknat med att det skulle vara så här tungt. Det känns som om jag gör alla som tror på mig besvikna när jag inte får bra betyg. Nu när jag läser om saker som alla trodde att jag kunde eller som jag är intresserad av så borde jag inte ha några problem i skolan längre. 

Kanske är det så för alla att när man väl kommer ut och får prova på det man pluggar till i praktiken så inser man att man kanske kan mer än vad man tror. Det är ju trots allt all peppning och stöttande ord som gör att jag försöker nå min dröm nu, utan allt det så hade jag nog aldrig insett vad jag egentligen ville göra. Tack vare min VFU-plats som jag har nu under utbildningen och dom andra förskolorna jag har praktiserat på under åren så finns ändå envisheten väldigt nära mig. Jag är helt och hållet säker på vad jag vill göra. Jag VILL och jag SKA bli förskollärare, för jag tycker att det är så galet kul! Det ända som gör att jag jag får så jäkla dåligt självförtroende är just universitetet och just nu så känns det väldigt jobbigt och svårt att vinna över dom.



Av Elin - 5 februari 2013 14:45


Hej hopp mina vänner. Känns som dagen redan är slut, klockan är redan 3 lixom!? Idag hade jag två viktiga saker att göra, jag gick hemifrån vid 10 och kom hem för ungeför en halvtimme sen. Böjade med att åka in en snabbis till BUV för att hämta upp tentan jag inte blev godkänd på, är så fruktansvärt arg och besviken på läraren vi hade i den kursen och jag avskyr att jag slösar så mycket energipå att vara arg på henne, hon är inte ens värd det.


Menmen, från SU så åkte ajg till värtahamnen, är verkligen inte hemma där borta så det blev ett litet äventyr att åka kommunalt dit minsann, men det gick och jag kom för tidigt till och med. Kanske borde säga vad jag gjorde där oxå haha, var på återbesök på Rapunzel och tog bort/satte in lite mer slingor i håret och klippte mig lite, är helnöjd just nu!


Jag antar att kvällen kommer spenderas framför datorn med att komplettera den där jäkla historiatentan som jag aldrig blir godkänd på, det värta är att man inte vet riktigt hur man ska tolka det hon har skrivit. Men man brukar ju säga treje gången gillt så vi får hålla tummarna denna gång att hon blir nöjd :). Nä höni, nu ska jag återgå till pluggandet. Återkommer senare! 


 



 

read my blog in your language!

bloglovin

“May the focus of my day be on the priorities of life. Love God, family and friends, take care of my health, and be the best I can be in all that I do.”

bloglovin

Elin heter jag, jobbar som förskollärare i Stockholm. Det som ger mig kraft är musik och de fyrbenta djuren hästarna.

Kontakta mig

elin_holmer@hotmail.com

Goltz syndrom är en sällsynt, ärftlig sjukdom som karaktäriseras av hudförändringar, men som också kan drabba många andra organ, som ögon, tänder och skelett. Syndromet förekommer företrädesvis hos flickor och kvinnor. Den exakta förekomsten är inte känd. Omkring 200 personer är beskrivna i den internationella medicinska litteraturen. Man känner endast till ett fåtal personer med syndromet i Sverige. Läs mer om mitt syndrom som jag lever med här.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

   

   

   

   

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards