lyckopillerelin

Direktlänk till inlägg 29 januari 2014

Ridlektion 29/1-14

Av Elin - 29 januari 2014 21:57


Oj vad slut jag är i kroppen. Kommer sova gott inatt tror jag. Var så otroligt otaggad att rida idag, ville nästan avboka trots att jag hade pallrat mig dit ändå, men som alltid så gick det så himla bra när jag är otaggad konstigt nog haha. Idag red vi lite mer ovanliga övningar och det var riktigt kul faktiskt.


När vi hade skrittat igång hästarna lite så red vi på kvartslinjen i trav och red ökad trav en viss längd. Redan från början så tycker jag att Billy gav ifrån ett bra tryck i bakbenen och åkade riktigt bra! Han är en sån häst som man inte ritkigt märker på samma sätt när han ökar, han sträcker inte på benen och svävar fram precis, men ökad trav var det minsann så det räckte och blev över haha. Eftersom han efter ett tag började fatta när vi skulle öka traven så blev han lite pigg, så på den andra långsidan så jobbade jag mycket med halvhalter för att få honom att komma tillbaka i en lugn trav.


Efter en liten vilopaus så gjorde vi samma övning i galopp. Det var betydligt mycket svårare! Ökad galopp på kvartslinjen och även skänkelvikning på den andra långsidad. Skänkelvikningarna gick väldigt bra i båda varven faktiskt däremot så var det svårare med galoppen oavsett varv. Att rida i ökad galopp var det inga problem med men att samla upp och korta galoppen samtidigt som man ska fortsätta att galoppera var svårare, speciellt i högervarvet eftersom jag inte kommer åt med skänkeln på samma sätt då. I vänster så fick vi till några riktigt fina fattningar men fortfarande så var det svårt att hålla igång galoppen efteråt, men det är bara att öva vidare. 


När vi hade pausat lite så red vi på hörnlinjerna istället och på den ena hörnlinjen skulle vi rida i rätt galopp och på den andra i förvänd. Riktigt riktigt svårt måste jag säga! Att rida högergalopp förvänt var klurigt på e häst som Billy som har svårt med högergaloppen, det blev oftast vänstergalopp, men det kanske var bättre än ingen galopp alls. Nä vi satte igång med den övningen så började jag bli ganska trött i armen och få ont i handen men jag kämpade på trots att det blev lite rörigt ett tag och jag hade ont. Det blev betydligt mycket lättare när vi bytta varv och vänstergaloppen blev förvänd, då galopperade han på riktigt fint så länge som jag orkade rida haha.


I slutet så travade vi av dom lite och då gick han som tåget verkligen! Dessa lektioner så blir jag verkligen påmind om varför jag tragglar med Billy varenda veckan, när han väl går och när jag väl rider på riktigt och satsar så blir han så himla fin! Tyvärr så har jag ingen bild att bjuda på idag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin - 16 september 2019 20:13

  God kväll på er vänner! Jag fortsätter denna måndag med en nyhet! Har länge funderat fram och tillbaka på hur jag ska göra, men nu har jag bestämt mig. Det är dags för mig att gå vidare och blogga på en annan portal. Har bloggat här på Bloggplats...

Av Elin - 16 september 2019 15:14

  Inlägg i samarbete med Gocostum.   Hej på er, har ni liksom jag svårt med batteritiden på er telefon? Jag är hopplös kan jag säga och varje gång så antingen glömmer jag ladda en powerbank, glömmer sladd eller något annat. Så då står jag där m...

Av Elin - 15 september 2019 21:47

  God kväll på er mina vänner! Har ni haft en bra söndag? Min har gått rysligt fort måste jag säga! Klockan ringde 09:30 och jag trodde att den var typ 6 på morgonen då det fortfarande var så mörkt i min lägenhet och jag var galet trött. Me...

Av Elin - 15 september 2019 12:34

  Hej på er vänner! Idag är jag riktigt konsertbakis kan jag säga, men vilken kväll och vilken fest det blev hos Carola igår!   Jag kom dit strax efter att de hade öppnat dörrarna och mötte upp Emelie och hennes mamma. Tillslut så kom v...

Av Elin - 14 september 2019 14:28


Idag fyller hon år. Hon som varje gång plockar upp mig när jag faller. Hon som påminner mig om att andas när livet känns tungt. Hon som har gett mig en av mina bästa vänner. Hon som alltid finns där genom att bara vara den hon är. Hon som betyde...

 

read my blog in your language!

bloglovin

“May the focus of my day be on the priorities of life. Love God, family and friends, take care of my health, and be the best I can be in all that I do.”

bloglovin

Elin heter jag, jobbar som förskollärare i Stockholm. Det som ger mig kraft är musik och de fyrbenta djuren hästarna.

Kontakta mig

elin_holmer@hotmail.com

Goltz syndrom är en sällsynt, ärftlig sjukdom som karaktäriseras av hudförändringar, men som också kan drabba många andra organ, som ögon, tänder och skelett. Syndromet förekommer företrädesvis hos flickor och kvinnor. Den exakta förekomsten är inte känd. Omkring 200 personer är beskrivna i den internationella medicinska litteraturen. Man känner endast till ett fåtal personer med syndromet i Sverige. Läs mer om mitt syndrom som jag lever med här.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

   

   

   

   

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards