lyckopillerelin

Alla inlägg den 10 februari 2015

Av Elin - 10 februari 2015 21:49


Äntligen tisdag och ridlektion. Har verkligen börjat längta efter varje ridlektion den senaste tiden och det känns så härligt! Fick min fina prinsessa denna vecka och för en gång skull så känner jag ändå att jag är ganska nöjd med kvällens pass. satte igång att jobba lite självständigt i början. Jag försökte att jobba på böjda spår och lite skänkelvikningar i skritt för att försöka få igång henne. I traven så jobbade jag mycket på volter och mycket tempoväxlingar, framför allt trav-skritt-trav för att få henne lite kvickare på skänkeln. Tänkte även på att hela tiden ha en plan, att inte bara rida runt, allt för att Jissa inte skulle bli loj. Jag red även på lite längre tyglar idag, eller jag vill gärna från steg ett att hon ska gå i bra form och kanske kämpar lite för mycket med det. Men idag så red jag lite mer på längre tyglar och lät henne komma ned i en lägre form av sig själv utan att jag bär henne hela tiden och vilken skillnad! Det kändes som att jag hade en helt annan ryttarkänsla, jag blev mer lugn i min egna ridning och kunde mer fokusera på att hålla oss båda aktiverade oavsett vilken form Jissa var i, tillslut så hade jag henne ändå där jag ville ha henne.

 

Efter en skrittpaus så samlades vi på volterna och så jobbade vi mycket med ökad och minskad trav. Där tyckte jag att det blev svårare. Hon drog sig gärna ur formen och att trava på stället var inte riktigt hennes grej idag. Galoppen i båda varven var iallafall bra. Höger var hon fortfarande lite seg men i vänster så började hon galoppera på riktigt bra och kändes väldigt fin i formen emellanåt. Så härligt att kunna galoppera och känna vilken skillnad det blev med handen lite lite längre fram så hon kunde sträcka ut sig! I slutet när vi travade av dem så sprang hon på så himla fint. Fin i formen och bra trav, hon gick som tåget som Åsa säger. Fina fina Jissa, oavsett om det går himla bra nu med ridningen så har jag väldigt svårt att se att det är jag som gör allt, Jissa är en stjärna och hon kan så himla mycket. Jag är medveten om att man hela tiden måste rida för att få henne att jobba, men så länge man gör det så kommer resten av sig själv. Det är alltså inte jag som kan, utan hon.

 


 

 



Av Elin - 10 februari 2015 15:09


Hej på er vänner. Herre jesus vad trött jag är! Som tur är så har solen börjat titta ram mer och mer vilket gör att man blir lite piggare iallafall. Idag stod klockan på 8 och när jag vaknade så trodde jag allvarligt att jag inte hade sovit någonting och hade sjukt ont i halsen. Men med en kopp te och lite lugnt tempo på morgonen så försvann det ganska fort, skönt! Dagen började med ett besök på OT-center för att prova mina nya proteser. Nu så här i efterhand så känner jag mig ganska lugn igen men när jag var där så fick jag dagens första psykbryt. Typ allt var fel, det var som att han som gör mina proteser inte hade lyssnat alls på vad jag hade sagt innan hur jag ville ha det. Under tiden som han justerade lite saker så kände jag ändå att jag måste vara ärlig. Så jag sa som det var och bara kräktes ut alla fel som han hade gjort och fick till svar att det är jag som ska använda dem så han gör om och gör rätt, SKÖNT! Fick lite dåligt samvete ett tag att ajg tagit i för mycket. Ibland blir jag så himla less på att det ska vara så svårt att få till det som jag vill ha det. Jag skämtar ju ganska ofta om mina proteser och tycker själv att det är väldgit kul, men ganska ofta så känner jag också att jag skulle göra vad som helst för att slippa detta, för att bara få vara som alla andra utan massa krångel. Utåt så kanske det verkar som om jag inte bryr mig, men innerst inne så avskyr jag dessa proteser! Jag gick iallafall därifrån med god min då vi båda kom överens tillslut.


Efter OT-center så åkte jag in till stan, gick in på Hööks för att köpa hästgodis då jag börjar få skäll av mina kära föräldrar att jag snor deras morötter eller äpplen hela tiden hehe. Det hela slutade med att jag kom ut därifrån med två stora påsar godis och ett par nya ridpyxor=900 kronor fattigare, oooopps! Dock så måste jag tillbaka imorgon eller något för att byta byxorna till en storlek större. Efter den spontanshoppingen så satte jag mig på burger king för att käka lunch innan jag mötte upp Vånkan på centralen.


Vi hade en föreläsning på två timmar inne på universitetet som vi åkte in till. Dock så var det en av de sämsta föreläsningarna jag varit på, så efter en timme så tog vi beslutet att åka hem. Allt som hon pratade om kände vi bara var repetition från språk och mattekursen + att hon var otroligt jobbig och tråkig att lyssna på. Så är det, alla kan inte vara bra.


Nu har ajg varit hemma ett tag och ska alldeles strax sätta mig i soffan för att läsa. Ikväll är det ridlektion för mig som gäller, längtar redan efter att få pussa på Jissa. Kram på er så återkommer jag senare!


 

read my blog in your language!

bloglovin

“May the focus of my day be on the priorities of life. Love God, family and friends, take care of my health, and be the best I can be in all that I do.”

bloglovin

Elin heter jag, jobbar som förskollärare i Stockholm. Det som ger mig kraft är musik och de fyrbenta djuren hästarna.

Kontakta mig

elin_holmer@hotmail.com

Goltz syndrom är en sällsynt, ärftlig sjukdom som karaktäriseras av hudförändringar, men som också kan drabba många andra organ, som ögon, tänder och skelett. Syndromet förekommer företrädesvis hos flickor och kvinnor. Den exakta förekomsten är inte känd. Omkring 200 personer är beskrivna i den internationella medicinska litteraturen. Man känner endast till ett fåtal personer med syndromet i Sverige. Läs mer om mitt syndrom som jag lever med här.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

   

   

   

   

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards