lyckopillerelin

Alla inlägg den 7 april 2015

Av Elin - 7 april 2015 21:37


Har så mycket känslor om kvällens ridlektion.Känns som om det var en evighet som jag red och jag var så taggad när jag hoppade upp på Jissas rygg. Efter en liten tur över stockar och stenar i skogen så kom vi in i ridhuset och började jobba lite på en gång i skritt. Jag red utan stigbyglar i början och fokuserade på att tempoväxla mycket och red lite volter för att hon skulle vakna till lite och bli mjuk i sidorna och flyttae undan skänkeln lite. Jag tänkte verkligen på att rida hela tiden och vara mer bestämd, tar hon inte skänkeln så fick jag ta till spöt istället. Efter det så tog jag stigbyglarna och jobbade mycket med skritt-trav-skritt övergångar, får att hon skulle bli kvick på skänklarna och hela tiden vara lyhörd på vad jag ville. Red mycket volter,  och ökad trav och även lite öppna. De första stegen i trav när jag ville börja jobba ännu lite mera så hade hon lite tuggummi under fötterna, men efter ett tag när jag jobbat lite med tempoväxlingarna i trav så fick hon krut i baken och jag hade redan då den känslan jag hade förra veckan i slutet. Att hela hon var med i småvolterna, att jag inte behövde sitta där och driva hela tiden utan att hon hela tiden spårade, var rund och fin och en stadig form.


Efter en liten skrittpaus så jobbade vi med lite skolor, red öppna och slutna i skritt. Sitter ju på en riktigt stjärna, så tyckte att det gick ganska så bra. När jag red öppna så kändes det jättebra, men slutna är ju lite klurigare och i högervarvet så låg mycket fokus på att hennes hals inte skulle vara för böjd, utan att den skulle följa spåret mer. I vänstervarvet så gick slutna bättre, fick mycket beröm hur bra det såg så jag kan inte vara något annat än nöjd. Vi jobbade med detta ganska så länge, men den sista kvarten så red vi lite i galopp på volterna.


I vänstervarvet så tyckte jag att det kändes jättebra, fokuserade mycket på att tempoväxla och att hon skulle vara lite mindre böjd, jag har en förmåga att dra tillbaka lillfingret så ytterskänkeln glappar lite. Men det ska det minsann bli ändring på! Så i vänstervarvet jobbade jag som sagt mycket på det och att hon skulle galoppera i en bra takt och i en rund form. I höger så var det lite klurigare att jobba på formen, men fokuserade på att tempoväxla och att bibehålla galoppen. Blev lite för trött där i slutet så orkade inte riktigt. Direkt efter den sista galoppfattningen så kände jag att yrseln blev allt för jobbig, så i lite panik var jag tvungen att hoppa av och sätta mig på pallen och vila.


Fick hjälp av Åsa och Ankan att klä av Jissa och sedan så totaldäckade jag i klubbis. Orkade knappt stå på benen, försökte dricka lite och andas och efter ett tag så blev det lite bättre. Var så besviken att jag inte orkade rida hela lektionen idag! När jag satt i klubbis och försökte fokusera på att bli av med yrseln så kunde jag inte hålla tårarna tillbaka längre. Där och då så kände jag att jag inte är värd att få rida en sån stjärna som Jissa om jag inte orkar rida en hel lektion. Ber en bön till Gud att jag orkar rida nästa vecka!

Bild från förra veckan <3

Av Elin - 7 april 2015 14:46


Hej på er. Vilket fantastisk vårväder det är idag, hoppas att det håller i sig länge nu hihi. Idag stod klockan på 8, men jag har drömt så sjuka drömmar inatt, mest stressdrömmar. Så sov ganska så otroligt, det slutade då med att jag klev upp ur sängen 45 minuter senare, oops hehe. Men som tur var så hade Vånkan också försovit sig, så det sslutade bra ändå. Idag har vi varit här hemma hos mig och pluggat. I början så kändes det som vanligt att vi hade fastnat, men efter ett tag så gick skrivandet i en rasande fart vill jag lova. Vå båda kände oss sjukt produktiva och nöjd med oss själva. Det är lite blandad stress som jag går omkring med just nu, om en månad ungefär så är det dags för oss att lämna in den största delen av vårt arbete, men vår handledare känner sig fortfarande ganska lugn vad gäller vår insats, känns tryggt att han är trygg, men det går inte att inte bli lite stressad då man vet att dgarna går så otroligt fort just nu. Idag är vi iallafall nöjda med det vi gjort, imorgon är det på´t igen!

En del av vår kurslitteratur ;).


Just nu sitter jag i soffan och lyssnar på Carola under tiden som jag skriver till er. Passar på att ta det lite lugnt nu innan jag ska iväg på lägenhetsvisning med pappa ikväll och sedan till stallet. En annan rolig sak är också att jag har arbetsintervjuer inbokade varje dag resten av veckan, en förskola ringde redan imorse och en ringde nu i eftermiddags, ska bli spännande! Så vill man känna sif poppis, ska man söka förskollärartjänster hehe. Nä vänner, annars så händer det inte så jättemycket mer. Återkommer ikväll efter ridlektionen, kram på er!

 

read my blog in your language!

bloglovin

“May the focus of my day be on the priorities of life. Love God, family and friends, take care of my health, and be the best I can be in all that I do.”

bloglovin

Elin heter jag, jobbar som förskollärare i Stockholm. Det som ger mig kraft är musik och de fyrbenta djuren hästarna.

Kontakta mig

elin_holmer@hotmail.com

Goltz syndrom är en sällsynt, ärftlig sjukdom som karaktäriseras av hudförändringar, men som också kan drabba många andra organ, som ögon, tänder och skelett. Syndromet förekommer företrädesvis hos flickor och kvinnor. Den exakta förekomsten är inte känd. Omkring 200 personer är beskrivna i den internationella medicinska litteraturen. Man känner endast till ett fåtal personer med syndromet i Sverige. Läs mer om mitt syndrom som jag lever med här.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

   

   

   

   

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards