lyckopillerelin

Alla inlägg under november 2017

Av Elin - 9 november 2017 09:38

God morgon eller god kväll på er, vart nu nu befinner er :). Vi har precis ätit vår sista middag här i lägenheten för denna gång. Imorgon kväll bär det av hemåt mot kylan igen.

Idag har det varit strålande sol och 22 grader varmt hela dagen. Jag som har tröttnat på att vi inte gjort så mycket de senaste dagarna bestämde att vi skulle åka in mot norr för att sedan gå över Harbour bridge. Sagt och gjort, vid 10 så tog vi en taxi och började vår färd. Det var en jättetrevlig promenad att gå, jättefin utsikt och det blåste nästan ingenting trots att vi var så högt uppe och solen sken hela tiden, såå perfekt med andra ord!

När vi promenerat över hela bron så hade jag en önskan om att gå runt lite i The rocks. Ett område som jag blev lite nyfiken och kär i när vi åkte igenom det med Hop-on-hop-off-bussen. Så vi gick runt lite där och hamnade helt plötsligt i Italien kändes det som med alla gränder, kullersten och fikaställen. Jag älskar ju sådana omgivningar så jag blev ju så glad och nöjd haha.

Vi stannade till vid ett café och åt lite lunch, eller brunch kanske det mer var :).

När vi kände oss nöjda så tog vi taxi hem till Bondi igen. Jag och mamma tog en liten promenad längst stranden och satte oss bara på en bänk i solen och pratade och kollade på alla surfare på stranden. Jättemysigt! Sedan gick vi och handlade lite innan vi gick hem.

Nu ikväll så har vi packat ihop allt här i lägenheten då vi måste lämna tillbaka nycklarna klockan 10 imorgon förmiddag. Så dagen kommer att spenderas ute på stan och sedan sen kväll här och förmiddag hemma i Sverige så börjar vår resa tillbaka hem till kylan, usch vill inte ens tänka på det än haha.

Av Elin - 8 november 2017 13:02

Heeeej på er vänner. Oj vad klockan har tickat iväg, egentligen så är jag supertrött, men ville bara titta in här innan jag kryper ned under täcket för att sova.

Haft en dag då det ena sekunden varit lugnt som attan, medan andra sekunden så har det varit full fart. Dagen började iallafall lugnt. Vid lunch så tog vi alla (läs jag och mina kära föräldrar haha) en promenad i området och passade på att äta lite lunch. Vi behövde spana lite efter middagsställen då vi skulle bli några styckna vid middagen senare under dagen. En fin promenadtur, men jag frös som in i bomben då det blåste en del.

Tycker det är så fint med alla hus i olika färger!

Efter lite mat i magen så gick vi hemåt, jag försökte få ordning på alla mina kläder och tittade lite på film, sedan framåt 17 så började jag göra i ordning mig inför kvällen. Jag vet inte varför, men jag har en period just nu i livet där jag tycker att det är så kul att sminka sig och klä sig fint haha. Så strax innan vi skulle möta vårt middagssällskap så gick vi ned till stranden och chillade och tog lite kort.

Haha, det blåste lite om man säger så :).

Don´t forget to BE KIND! :)

Ikväll så har vi haft fullt upp, våra familjevänner/barndomskompisar/vad vi nu ska kalla varandra haha hade nämnligen kommit hit till Sydney idag och vi bestämde oss för att ses och käka middag ihop. Så kul att ses när vi alla befinner oss på andra sidan jorden, när det i vanliga fall tar 10 minuter att promenera till varandra hemma i Sverige haha. Efter lite kris och panik då en av oss i gänget hade tappat sin telefon men som löste sig tillslut och lillebror hade anslutit så satt vi alla samlade på resturangen på Bonde beach hotel för att njuta av en god middag.

Jag beställde in en god pizza till middag :).

När vi alla var mätta och belåtna så gick vi hem till vår lägenhet och fikade lite och umgicks. Nu är klockan snart 23:30 här och jag är sååå trött. Imorgon tror jag att det blir lite promenering på Harbour bridge. God natt på er!

Av Elin - 7 november 2017 12:14

Hej på er vänner. Har precis avslutat en supermysig middag här hemma i lägenheten med familjen.

Idag har det varit en lugn dag. Vi har inte riktigt känt något behov av att vara ute och göra massa saker denna vecka, det mesta har vi ju liksom hunnit med på våra to-do-lists. Sov länge idag, åt frukost och sedan vid lunch så tog jag och mamma en promenad här i Bondi, mest för att jag ville fota omgivningen lite där vi bor och så fick vi liute motion också. Tänkte att jag kunde visa er lite bilder från dagen som jag tagit. Det har blåsigt sjukt mycket men ändå varit ganska så varmt :). Nu kommer en bildbomb! Gonatt på er, är så sjukt trött just nu haha.

Dagens lunch-mums!

Av Elin - 6 november 2017 10:53

Hej på er vänner, idag har det varit en dag med konstigt väder. Ena sekunden så har det regnat, andra sekunden har det varit strålande solsken och tredje sekunden så har det blåst storm haha.

Det blev en lugn start på dagen idag iallafall då det skulle regna hela dagen, jag satt i soffan och läste min bok och sedan vid lunch så tog jag och mamma en taxi in till Westfield, shoppingcentrummet som ligger närmast oss. Jag hade lite ärenden där som var lite brådskande kände jag. Vi gick runt lite och tittade i olika butiker och sedan så hamnade vi på H&M där de hade rätt mjukisbyxor som jag letade efter, haha ganska sjukt att man åker till andra sidan jorden och så går man ändå in till den butiken som finns typ överallt hemma, men jag vet ju vad jag får för pengarna dår så :).

Lite lunch blev det för min del, en enkel yoghurt-men god!

Jag har gått och blivigt lite smått förälskad i två snarlika butiker här i landet. Den ena heter Typo och den andra heter Kikki. Båda säljer lite samma saker som typ anteckningsböcker, kalendrar och allt möjligt och jag tokälskar det! Så grymt fina saker de har alltså, vill typ handla upp hela butiken! Idag besökte jag Typo och kom ut med en superbra datorväska som jag letat efter så länge. Ja, ni ser ju här nere vad som finns :)

Efter några timmar så kände vi oss ganska nöjda och beslöt oss för att gå hem, jsut då så kom värsta regnskuren, så vi stannade inne ett tag till innan vi började gå hemåt, en fin promenad fast kanske lite för lång för min kropp egentligen.

Syns kanske inte på bilden, men det var skyall typ haha!

Jag vilade upp mig och köpte en glass på mitt favoritställe här i närheten, under tiden som mamma gick in för att handla lite.

Nu under kvällen så har vi bara tagit det lugnt, imorgon är det en ny dag och vi får se vad som händer då. Nu ska jag gå och lägga mig i sängen för att läsa. Kram på er!

Av Elin - 5 november 2017 11:52

Hej på er vänner. Herregud var jag är trött alltså! Egentligen så har det varit en ganska lugn dag idag, men det har ändå varit ganska mycket intryck.

Vi ligger ju lite före i tiden jämfört med Sverige, så egentligen så har vi ju firat min födelsedag lite för tidigt. Men här i Australien så är det ju ändå den 5 novemer, så vi har ju inte fuskat på det sättet haha. Blev väckt och fick frukost det första som hände på morgonen, vi tog det lite lugnt här hemma under morgonen och sedan vid lunch så åkte vi in till resturangen där jag bokat bord för en häftig fördelsedagslunch. Lunchen intogs på "360 bar and dining", en resturang i typ Sydneys högsta byggnad, 250 meter och där resturangen dessutom snurrar på sig, så man får en fantasik utsikt!

Vi njöt av en riktig god lunch hela familjen, kollade på den fantastiska utsikten över Sydney och hade det allmänt trevligt bara. En lugn resturang, något dyr men absolut prisvärd. Perfekt för en födelsedagslunch/middag.

Ja, ni ser ju. Svindeln la sig efter kanske 10 minuter haha.

Jag åt en jättegod köttbit, det ser ut som att det är jättelite mat, men jag blev såå mätt haha!

Baren var sjukt häftig!

Hipp hipp hurra!

Efter lunchen så gick vi en snabbis till lillebrors kontor då vi var lite nyfikna på att se hur han jobbar.

Sedan blev det en liten promenad till Darling Harbour där vi stannade och fikade och jag tokfyndade massa kläder på eras outlet.

Lösgodis finns även här haha

Efter någon timme där så kände vi att det var dags att åka hemåt igen. Jag längtade så efte mina mjukisbyxor haha. Nu under kvällen så har vi tittat på ett avsnitt av Så mycket bättre och nu är det dags för mig att gå och sova. Har haft en jättebra dag trots att min kropp inte varit på topp idag. Nä vänner, dags att tvätta bort sminket och göra sig sovklar!

Av Elin - 4 november 2017 11:12

Hej på er snyggingar. Har ju totalt glömt bort att jag har en blogg idag, så tänkte att jag skulle skriva lite kort om dagen nu innan sängen kallar :).

Det harit regn och rusk hela dagen idag, tråkigt men samtidigt så behövs det ju vattnas lite också. Dagen började iallafall med en brunch på Cafét Four ate five. Efter lite förseningar och så så kunde vi äntligen ta plats vid bordet och vänta in resten av gänget, det var nämnligen dags att träffa lillebrors tjejs föräldrar. Vi kanske inte var på det bästa stället då det var sjukt mycket folk och väldigt högljutt, menmen nu blev det så.

Jag valde crepes, inte det godaste jag ätit men ändå ok.

Efter någon timme där så åkte bara vi fyra i familjen vidare till Birkenhead point outlet för lite shopping. Det finns liksom inte så mycket mer att göra en regnig dag som denna. Jag gick därifrån lycklig som en tok då jag fyndade en ryggsäck från Michael Kors som jag spanat efter ett bra tag. Efter mycket räkning fram och tillbaka med dollar och rabatter och lite bidrag från mina kära föräldrar som en födelsedagspresent så blev väskan äntligen min! Jag tänker att jag kommer att fota allt sen när jag kommer hem till Sverige så får ni se vad jag har shoppat här borta :).

Materiell lycka hehe!

Det blev middag hemma i lägenheten och bara en lugn och skön kväll. Jag har tittat ikapp på lite TV-program från Sverige bland annat. Nu tänkte jag gå och sova!

Av Elin - 3 november 2017 11:58

Hej på er vänner. Egentilgen så kanske klockan inte är så mycket här, men jag är helt slut! Ni vet när en dag har varit så lång så man knappt minns vad man gjorde på morgonen, ungefär så känns det haha.

Men jag ska försöka ta allt från början. Idag så har vi haft en varm dag här i Sydney, inte så varmt som 30 grader men nära. Så vi bestämde oss för att ta båten ut till Manly för att se hur det ser ut där. Jag trodde att det skulle vara som typ våran fjäderholmarna i Stockholm, men det var ju en aaaaaning större än det haha. Vi kom dit strax innan lunch iallafall  och strosade runt lite till en början, himla fint var det!

Efter ett tag så var det dags för lunch och vi hamnade på en resturang med fin utsikt och supergod mat. Jag har ju blivit halloumifrälst, så för mig var valet enkelt och såååå gott!

Efter maten så behövde det motioneras lite kändes det som haha, så det blev lite mer promenering längst stranden.

Vi gick förbi cafét som heter FIKA och är väldigt populärt, det är såklart från Sverige då fika är populärt hos oss, men det var till och med väntelista för att få ett bord där, så vi gick bara förbi och kände oss som stolta svenskar haha.

Så det blev ännu mera promenering och vid 15 någon gång så kände vi att vi hade sett det viktigaste, så vi tog båten till Sydney igen.

Väl tillbaka så strosade vi runt och shoppade lite innan vi åkte mot Lillebrors hoods för att bli bjudna på middag. Jag tyckte ju att dagen helt plötsligt blev så mycket bättre när vi såg två polishästar mitt på gatorna haha. Vi åt på en thailändsk resturang som tydligen var populär för lillebror och jag åt typ världens godaste mat! Grillad fläsk som var hur god som helst, hade kunnat äta två portioner till haha.

Alltså jag skojar inte, typ bland det godaste jag ätit!

När vi var mätta och belåtna så gick vi vidare till en cocktailpub i närheten, drack varsin drink och sedan så åkte jag, mamma och pappa hemåt.

Nu har jag precis kommit ut ur duchen, sjukt trött och konstigt nog jätteont i kroppen. Imorgon blir det regn typ hela dagen, men det vankas bruch och sedan kanske lite shopping eller nått. NU ska jag gå och sova, kram på er!

Av Elin - 2 november 2017 10:11

Hej på er vänner. Alltså, klockan är strax över 20 här borta och jag sitter redan och typ halvsover i soffan, tänk att det är så "jobbigt" med semester haha.

Idag har vi ändå inte gått så mycket, men det har i och för sig varit många nya intryck, därav tröttheten kan jag tänka mig. Vid 10:15 så tog vi första hop-on-hop-off-bussen här från Bondi beach och åkte in till centralstationen med den. En fin tur blev det, men något kallt och blåsigt.

Väl inne vid centralstationen så hoppade vi av och gick runt lite där omkring för att se lite mer. Vi passade på att ta en lätt lunch också, jag åt en supergod omelett som såg ut som ett katthuvud för den som är intresserad haha.

Efter en liten promenad så gick vi tillbaka till bussen och bytte rout till stadsturen, för att se lite mer av Sydney. Bland annat harbour bridge, museum och The rocks som var en av mina favoritställen. De flesta ställena som vi åkte förbi hade vi sett tidigare, men nu fick man lite mer historia och så om varje del.

Väl tillbaka vid centralstationen igen så butte vi till den bussen som gick Bondituren för att åka hem till oss igen. Eftersom vi alla inte hade ätit någon jättestor lunch och inte heller fikat under dagen så var vi ganska hungriga när vi kom hem. Så vi tog en liten promenad runt i området och valet landade tillslut på resturangen "Hurricane´s grill & bar, vi var sugna på ribs och det fick vi minsann. Inte de godaste vi ätit och priset kanske inte riktigt var värt det, men det var ändå helt ok.

Nu under kvällen så har vi bara softat i soffan och tittat på TV och käkat glass typ haha. Alldeles strax så är det dags för mig att gå och lägga mig tror jag. Imorgon kommer det troligtvis bli en varm dag så vi tänkte åka båt över till Manly och hänga där under dagen :).

read my blog in your language!

bloglovin

“May the focus of my day be on the priorities of life. Love God, family and friends, take care of my health, and be the best I can be in all that I do.”

Elin heter jag, jobbar som förskollärare i Stockholm. Det som ger mig kraft är musik och de fyrbenta djuren hästarna.

Kontakta mig

elin_holmer@hotmail.com

Goltz syndrom är en sällsynt, ärftlig sjukdom som karaktäriseras av hudförändringar, men som också kan drabba många andra organ, som ögon, tänder och skelett. Syndromet förekommer företrädesvis hos flickor och kvinnor. Den exakta förekomsten är inte känd. Omkring 200 personer är beskrivna i den internationella medicinska litteraturen. Man känner endast till ett fåtal personer med syndromet i Sverige. Läs mer om mitt syndrom som jag lever med här.