lyckopillerelin

Alla inlägg den 11 april 2019

Av Elin - 11 april 2019 21:00


Hej på er vänner! Alltså denna dag! Är helt slut av någon anledning. Så skönt med fredag imorgon haha. Även imorse så funderade jag på att sjukanmäla mig från jobbet då jag har så ont och min huvudvärk tar kol på mig, men jag bet ihop och åkte dit ändå vilket jag är gald över nu i efterhand ändå, för hade verkligen en så himla bra morgonstund med några av mina barn på avdelningen (ni som har mig på facebook och instagram kan ju scrolla ned om ni inte vill läsa om det igen haha). När jag kom till jobbet frågade några av mina barn om jag kunde skriva med min högerarm, utan protesen på. Jag tog tag i saken och visade hur jag skulle kunna göra genom att tejpa fast pennan på armen. Barnen skrattade och tyckte att det gick jättebra, men tur att jag har en riktig hand att skriva med! Frågorna fortsatte, ”men tänk om du inte hade några händer alls, hur kan man äta då? Eller träna? Eller LEKA?! 😱”

 

Vi gick in på youtube och jag visade klipp på Mikael Andersson som är helt outstanding enligt mig. Barnen fick se hur han tränade, körde bil, spelade bandy, gick upp för trappor, dammsög mm, utan varken händer eller fötter. Deras ansiktsuttryck, hur de sken upp och verkligen började förstå att allt går att göra ändå, men på ett annat sätt, man får helt enkelt öva, prova sig fram och ha tålamod. Dessa samtal och dessa insikter som barnen får när vi pratar om dessa ämnen är anledningen till att jag jobbar med just barn🥰. 


Tänk vad viktigt det är att jobba med just insikten om att det är bra att vara olika, men vi alla är lika mycket värda och kan mycket mer än vad vi tror. Jag tror att vi kommer få höra berättelsen om den dagen när Elin skrev med högerarmen i några veckor nu, men oj vad de lär sig! Våga prata med barnen om dessa frågor, våga visa bilder, filmklipp eller ta hjälp av någon du känner! Tillsammans kan vi som jobbar med barn skapa en framtid där vi alla accepterar varandra precis som vi är!


Efter jobbet så åkte jag hem nöjd med dagen, när dessa stunder som jag skrev om här innan dyker upp så älskar jag verkligen mitt yrke! Bytte om till myskläder när jag kom hem och la mig under täcket i sängen och kollade på musikaler i flera timmar! Bästa medicinen för huvudvärk och ångest :). Nu har precis avslutat ett bra telefonmöte med CUS-gänget och ska stänga ned datorn och släcka lampan för att sova. Ögonen går i kors även ikväll haha!

 

read my blog in your language!

bloglovin

“May the focus of my day be on the priorities of life. Love God, family and friends, take care of my health, and be the best I can be in all that I do.”

bloglovin

Elin heter jag, jobbar som förskollärare i Stockholm. Det som ger mig kraft är musik och de fyrbenta djuren hästarna.

Kontakta mig

elin_holmer@hotmail.com

Goltz syndrom är en sällsynt, ärftlig sjukdom som karaktäriseras av hudförändringar, men som också kan drabba många andra organ, som ögon, tänder och skelett. Syndromet förekommer företrädesvis hos flickor och kvinnor. Den exakta förekomsten är inte känd. Omkring 200 personer är beskrivna i den internationella medicinska litteraturen. Man känner endast till ett fåtal personer med syndromet i Sverige. Läs mer om mitt syndrom som jag lever med här.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

   

   

   

   

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards