lyckopillerelin

Direktlänk till inlägg 11 april 2015

Chess in concert.

Av Elin - 11 april 2015 11:42

 


 

Herregud vilken magisk konsert jag var på igår kväll alltså. tror seriöst att jag hade rysningar rakt igenom hela konsertens dryga två timmar. igår var jag alltså på Chess in concert, en konsertversion med låtarna från musikalen Chess, den engelska versionen då. De som medverkade var bland annat Sarah Dawn Finer, Gunilla Backman, Anders Glenmark, Philip Jalmelid, Johan Schinkler och sist men inte minst dirigenten Anders Eljas med Stockholm concert orchestra och Stockholms musikgymnasiums kammarkör.


Chess är verkligen en av mina favoritmusikaler, dels för att det var den första musikalen som jag fastnade för, dels för att Helen Sjöholm och Tommy Körberg spelade i den svenska uppsättningen, men framför allt för musiken. Helvete vad bra den är! Blir nästan lika imponerad av Björn och Bennys fantastiska musikalitet varje gång jag lyssnar på musiken från denna musikal. Det finns en tanke och en tydlig röd tråd genom alla låtar, varje övergång till nästa låt är genialiska och alla småfinesser som ett flöjtriff som kommer in mitt i en låt eller ett pianoriff någon annan gång och att låtarna har så himla mycket musik i sig gör att jag får rysningar på nästan varje låt. Att dessutom orkestern var där och spelade gjorde den musikaliska upplevelsen så otroligt mycket mäktigare. Sjukt bra konsert var det med otroligt många bra musiker!


En negativ sak dock, att det blev lite rörigt i berättelsen. De fem sångarna som var med hade sina roller, men vissa låtar sjöngs av "fel" karaktär och storyn blir lite rörig då låtarna hamnar i lite oordning. Jag vet att musikalversionen kom senare än konsertversionen, men de hade trots allt en berättare som förklarade lite då och då vad som hände, men det är så himla lätt att försöka se musikalen framför sig. Men det är verkligen det enda negativa jag kan komma på. Det var jättekul att få se Gunilla Backman live igen, senast var när hon spelade i Mamma Mia, det var otroligt kul att se och höra Sarah Dawn Finer i en helt annan roll och med helt annan musik än vad man kanske är van vid, Anders Glenmark är en gammal veteran som jag hört så mycket om inom denna musikal och det var kul att få se honom live. Men den största upptäckte var Philip Jalmelid. Alltså, jag säger bara passa dig Tommy Körberg, du har en riktig konkurrent! Grym röst! Han såg faktiskt ut lite som Körberg också, underbett och sjöng typ exakt som honom, tänk att en så mäktig röst kan komma ut ur munnen trots att båda knappt har den öppen, snacka begåvning, grym var han!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin - 16 september 2019 20:13

  God kväll på er vänner! Jag fortsätter denna måndag med en nyhet! Har länge funderat fram och tillbaka på hur jag ska göra, men nu har jag bestämt mig. Det är dags för mig att gå vidare och blogga på en annan portal. Har bloggat här på Bloggplats...

Av Elin - 16 september 2019 15:14

  Inlägg i samarbete med Gocostum.   Hej på er, har ni liksom jag svårt med batteritiden på er telefon? Jag är hopplös kan jag säga och varje gång så antingen glömmer jag ladda en powerbank, glömmer sladd eller något annat. Så då står jag där m...

Av Elin - 15 september 2019 21:47

  God kväll på er mina vänner! Har ni haft en bra söndag? Min har gått rysligt fort måste jag säga! Klockan ringde 09:30 och jag trodde att den var typ 6 på morgonen då det fortfarande var så mörkt i min lägenhet och jag var galet trött. Me...

Av Elin - 15 september 2019 12:34

  Hej på er vänner! Idag är jag riktigt konsertbakis kan jag säga, men vilken kväll och vilken fest det blev hos Carola igår!   Jag kom dit strax efter att de hade öppnat dörrarna och mötte upp Emelie och hennes mamma. Tillslut så kom v...

Av Elin - 14 september 2019 14:28


Idag fyller hon år. Hon som varje gång plockar upp mig när jag faller. Hon som påminner mig om att andas när livet känns tungt. Hon som har gett mig en av mina bästa vänner. Hon som alltid finns där genom att bara vara den hon är. Hon som betyde...

 

read my blog in your language!

bloglovin

“May the focus of my day be on the priorities of life. Love God, family and friends, take care of my health, and be the best I can be in all that I do.”

bloglovin

Elin heter jag, jobbar som förskollärare i Stockholm. Det som ger mig kraft är musik och de fyrbenta djuren hästarna.

Kontakta mig

elin_holmer@hotmail.com

Goltz syndrom är en sällsynt, ärftlig sjukdom som karaktäriseras av hudförändringar, men som också kan drabba många andra organ, som ögon, tänder och skelett. Syndromet förekommer företrädesvis hos flickor och kvinnor. Den exakta förekomsten är inte känd. Omkring 200 personer är beskrivna i den internationella medicinska litteraturen. Man känner endast till ett fåtal personer med syndromet i Sverige. Läs mer om mitt syndrom som jag lever med här.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

   

   

   

   

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards