lyckopillerelin

Alla inlägg den 12 oktober 2011

Av Elin - 12 oktober 2011 22:01


Red min fina Prins idag igen. Nu har jag verkligen börjat kämpa mer så känner skillnad varje gång jag sitter upp, så härligt!


Började med lite halter vid varje bokstav, han var väldigt seg med tanke på att han gick lektionen innan men när jag väl fick ett spö i handen så pinnade han på bättre.


Red skänkelvikningar på ena långsidan och 10meters volter på andra långsidan för att få dom lyssna på skänklarna och bli loss i sidorna. Då kändes den verkligen att han hade gått lektionen innan, han var så himla mjuk i sidorna! Skänkelviknigarna gick riktigt bra idag i båda varven! Ibland tror jag att jag vill lite för mycket så jag håller i honom för hårt för att han inte ska förböjas och då tappar jag bjudning och lite lite tvärning, men den i slutet när jag hade fått in det i min hjärna så provade jag att ta och lätta varje gång jag gick på med skänkeln och då gick det genast mycket bättre! Volterna finns det väl inte så mycket att säga om. Eftersom han redan var så mjuk i sidorna så var det bara att koncentrera sig på att rida en sån rund och tillräckligt stor volt som möjligt. Höger blir ju då automatiskt lite klurigare eftersom jag inte ser med höger och då inte kan titta vart jag rider på samma sätt.


Efter det så red vi lite serpentinbågar. Försökte tänka mycket fart där eftersom jag kände att han lätt säckade ihop vid medellinjen, ställningen fanns ju redan där så det var bara att rida lite extra vid medellinjen. Känner att jag behöver öva mer på i allmänhet att inte tappa farten när jag svänger, det är  på något sätt som om jag nästan drar tygeln bakåt samtidigt som jag svänger, inte så konstigt att hästen tappar bjuding då lixom ;).


Efter det red vi på volterna och gjorde galoppfattnigngar från skritt. Började med höger och jag tänkte nästan ställa mig på mitten och avstå eftersom jag tycker att det är så svårt att galoppera i höger på Brolle. Men det kändes ändå som om detta var ett ypperligt tillfälle att träna på takten och testa mig fram hur han lyssnar som bäst på min skänkel. Dom första fattningarna blev lite knas, men när jag väl fick honom i galopp så lyckades jag faktiskt hålla honom i galopp riktigt länge och även hålla honom på volten, provade även denna gång med att sakna ner galoppen och rida lite på stället, ibland bröt han av men jag försökte verkligen känna efter när han var påväg att sakta av till trav så jag lyckades ändå få honom i en lugn galopp, stort framsteg tycker jag! På något konstit sätt så var det klurigare i vänstergalopp. Jag lyckades få till bra fattningar, men det var väldigt kämpigt att hålla igång galoppen och samtidigt rida på volten. Men efter några fattningar så försökte jag ställa honom nogrannare och såklart så hjälpte det ganska mycket ;).


Mot slutet så travade vi av dom litegrann i lättridning, snett igenom med förlängd steglängd mm (då var han lite seg i reaktionen men han ökade något iallafall). Jag blev väldigt trött oxå i slutet så orkade inte heller hålla ihop honom helt heller, lite skillnad på Brolle och Halla + att man rider med bara en hand ;).


Är iallafall grymt nöjd! Trots att jag har en sån negativ inställnig inför varje lektion så är det så himla kul när jag märker hur jag börjar hitta knapparna mer och mer! Det är nog därför jag inte slutar rida i slutändan ;).


  HAHA ignorera mig och hur han går, kolla bara hur söt han är istället ;D


Lyckopiller <3

 

read my blog in your language!

bloglovin

“May the focus of my day be on the priorities of life. Love God, family and friends, take care of my health, and be the best I can be in all that I do.”

bloglovin

Elin heter jag, jobbar som förskollärare i Stockholm. Det som ger mig kraft är musik och de fyrbenta djuren hästarna.

Kontakta mig

elin_holmer@hotmail.com

Goltz syndrom är en sällsynt, ärftlig sjukdom som karaktäriseras av hudförändringar, men som också kan drabba många andra organ, som ögon, tänder och skelett. Syndromet förekommer företrädesvis hos flickor och kvinnor. Den exakta förekomsten är inte känd. Omkring 200 personer är beskrivna i den internationella medicinska litteraturen. Man känner endast till ett fåtal personer med syndromet i Sverige. Läs mer om mitt syndrom som jag lever med här.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

   

   

   

   

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Skapa flashcards