lyckopillerelin

Alla inlägg den 1 december 2010

Av Elin - 1 december 2010 23:18


Fick äntligen rida finaste! (var faktiskt en vecka sedan :P).


Vi började med lite halter vid varje bokstav och det kändes faktiskt bra då, för hon bjöd fram även i skritten från början så det kändes rätt så skönt att hon var pigg och alert. Sedan kom vi fram i trav och ökade och minskade, red även mycket volt tillbaka för att öva oss på att inte öke eller minska traven när vi svänger. Traven kändes oxå väldigt bra. När vi minskade så kändes det väldigt bra i början, hon lyssnade bra på skänkeln redan från början och då höll hon igång fast vi nästan travade på stället, ibland så gick det lite fortare korta sträckor men jag kände inte at det var någon katastrof. När vi ökade så hade jag nog velat att hon gick på ännu mera men jag tror att det var jag som fegade ur lite och trodde att det räckte med en liten skillnad, efter ett tag när Å var på mig så blev det bättre och jag märkte verkligen skillnaden och hur bra hon lyssnade.


Efter en liten skrittpaus så samlades vi på volterna för att fatta galopp. Vi började med att fatta från trav i höger varv och det gick liite för seg i början (men inte alls jämförbart med förra veckan) men efter ett par fattningar så började hon komma igång, idag var det liite svårare att sitta emot och korta galoppen men en liten skillnad blev det iallafall. Att verkligen rida in i avsakningen tycker jag själv att det blir bättre och bättre med, vet inte vad Å tycker men för mig känns det bra överlag. Fattningarna i skritt kunde faktiskt ha blivigt lite bättre, hon hoppade till några gånger i början (tror att det kan ha varit jag som kanske klämde lite) men efter ett par fattningar där oxå så gick lyssnade hon väldigt bra. I Vänster så fick jag igång henne lite mera men när hon väl började galoppera bra så glömde jag takten lite så det blev några avbrott men skitsamma ;). Idag kände jag i både höger och vänster galopp hur hon verkligen sökte sig nedåt och hade en fin galopp, det var nästan som om jag ville rida med lite längre tyglar men det kändes hur bra som helst!


I slutet så red vi lite fritt i båda varven för att sänka dom lite och då koncentrerade jag mig mest på att sitta ner, titta framåt och verkligen så hon gick i samma takt hela tiden och det gick så bra! Hon travade på framåt verkligen jobbade hela hon! Är jättenöjd med lektionen och Å tvingade mig att anmäla mig till nyårscupen så nu är det gjort ;).


    

bilder för någon vecka sedan...


Lyckopiller <3

Av Elin - 1 december 2010 22:18

Heeeej! :D


Har inte gjort så mycket idag...slappat och förberett mig inför stallet så jag skulle orka rida och jobba. Innan stallet så åkte mamma och jag till Vällingby för att fixa lite saker. Gick in på Stadium för att byta mammas täckisar och även jag kom ut med ett par...hehe, kände att jag verkligen behövde ett par nu när det är så kallt ute så nu är jag redo för vintern i stallet :D.


Efter ridlektionen var det usekmöte, fick lussebullar och pratade om julshowen i mestadels....börjar verkligen få in julen i mig nu! :D


Mer om ridlektionen får ni senare, orkar verkligen inte nu :).


Puss


Lyckopiller <3

Av Elin - 1 december 2010 12:20


Nu tänkte jag skriva om Jissa.


Jissa är ett sto på 153 cm, född 5 Juni 1995 hon är ett svenskt halvblod. Hon är mörkbrun med stjärn i pannan och en vit strumpa på vänster bak. Jissa är en riktig läromästare och är en av dom hästarna som brukar åka runt på tävlingar ibland.


Jag lärde känna Jissa år 2007 när jag precis hade blivigt av med min dåvarande sköthäst. Jag hade alltid tyckt att hon var fin och drömde lite smått om att få börja rida henne. Men 2007 så blev jag skötare på henne till en början, var i stallet 3 ggr i veckan för att få borsta och pussa henne. Vi lärde känna varandra ganska snabbt och jag insåg vilken härlig häst det var med ett hjärta av guld!


Jag skötte henne bara ett år tror jag då jag bytte sköthäst igen. Men på något vis så kändes det ganska tomt utan henne så efter några års tjat från mamma och mig på min ridlärare om att få börja rida henne så fick jag äntligen prova att sitta upp på henne för första gången nu innan sommaren dom sista veckorna innan sommarbetet. Eftersom dom lektionerna bara var ute på ängen och inte så jätteseriösa lektioner så var det mest att skritta, trava och fatta galopp lite då och då men mest av allt beta. Det första intrycket jag fick var att hon var svår att styra och klämde man för mycket med benen så stretade hon gärna emot så jag var lite tveksam om jag verkligen kunde rida henne.


Några veckor in på höstterminen så fick jag prova på henne igen på ett riktigt dressyrpass och då insåg jag att hon inte var så jobbig som jag trodde. Hon lyssnade jättebra och var väldigt mjuk och fin. Efter den lektionen så började jag rida henne 2 ggr i veckan. Det gick för det mesta dels bra så jag valde att prova och rida henne utan gummisnodd, till en början så gick det väl ok jag hade svårt att hålla kvar henne när hon fick bra då hon oftast tog upp huvudet och jag tappade takten, i slutet av varje lektion så gick det altid bradå hon sänkte sig och jag lyckades hålla kvar henne oxå. Men jag började fundera lite om jag skulle sätta på gummisnodden igen för jag kände att jag inte riktigt hade lärt känna henne än och att allt var så svårt.


Tog 2 privatlektioner för några veckor sedan för att lära känna henne ännu bättre (med gummisnodd) och då gick det verkligen galant! Jag vågade rida på mer, känna skillnaden mellan ponny och stor häst mm. Jag red verkligen! Nu har det gått jättebra dom senaste veckorna så jag verkligen rider hela tiden och vågar att gasa lite extra.  


Är sjukt glad över att jag tog dom där privatlektionerna för nu är jag så grymt taggad inför varje lektion. Jag hoppas att jag kommer få ha mååånga fina år med Jissa för som sagt hon är en häst med ett hjärta av guld som ställer upp i alla lägen och jag tror jag kommer lära mig grymt mycket på henne! <3


          

Lyckopiller <3

 

read my blog in your language!

bloglovin

“May the focus of my day be on the priorities of life. Love God, family and friends, take care of my health, and be the best I can be in all that I do.”

bloglovin

Elin heter jag, jobbar som förskollärare i Stockholm. Det som ger mig kraft är musik och de fyrbenta djuren hästarna.

Kontakta mig

elin_holmer@hotmail.com

Goltz syndrom är en sällsynt, ärftlig sjukdom som karaktäriseras av hudförändringar, men som också kan drabba många andra organ, som ögon, tänder och skelett. Syndromet förekommer företrädesvis hos flickor och kvinnor. Den exakta förekomsten är inte känd. Omkring 200 personer är beskrivna i den internationella medicinska litteraturen. Man känner endast till ett fåtal personer med syndromet i Sverige. Läs mer om mitt syndrom som jag lever med här.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

   

   

   

   

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards