lyckopillerelin

Alla inlägg den 3 december 2010

Av Elin - 3 december 2010 21:26


  


Jag vet inte riktigt hur jag ska börja så du förstår....men jag börjar med att visa dig en bild på hela min tygel som jag rider med.


  

Här är den alltså. Jag rider med den här tygeln eftersom jag har protes på höger arm. Jag byter då tyglar varje gång jag rider till dom här och håller i handtaget som du ser sitter fast i tygeln. Jag styr och ställer genom att vicka på handtaget till höger eller vänster. Nu när jag har kommit till en högre nivå i min ridning så inser jag hur mycket jag tappar när jag rider med dom här tyglarna. Jag kan inte hålla emot på yttertygeln när jag ställer mm och på vissa hästar så hjälper det inte att hålla emot med den skänkeln heller så det är lite klurigt. Det är oxå väldigt krångligt ifall jag måste ändra på handtaget (kan ta loss det och flytta fram/bak det på tygeln) det tar lång tid och det är lite frustrerande när man känner att man skulle behöva lite längre eller kortare tygel, men det är bara att vänja sig. Det som jag kan tänka mig kan vara positivt är att det är lättare att hålla balansen genom att hålla i handtaget för dom andra har ju bara ett aa inte ett snöre men du fattar att hålla sig i, jag tycker att det verkar mycket svårare haha.


Eftersom jag har protes på höger ben oxå så gör det att jag inte kommer åt så bra som jag vill med högerskänkeln. Det är svårare att rida i höger galopp och hålla igång galoppen dels för att benet är lite tungt så det blir jobbigt efter ett tag och sen att jag inte riktigt känner hur mycket jag tar i och om jag kommer åt riktigt. För att göra det lättare så kom min ridlärare på innan sommaren att man kanske kan knyta fast ett spö i höger arm för att jag ska kunna ställa lättare utan att ha ett spö i vänster hand oxå. Vi provade oss fram lite och nu så har jag ett kort och smalt spännband att spänna fast spöt med i höger och det fungerar hur bra som helst! 


Vet inte riktigt vad jag ska skriva mera....du får helt enkelt kommentera igen om det är något mer du undrar över :) och ni andra oxå förstås om ni vill veta något mer! ;D


Måste bara tillägga att jag har världens bästa ridlärare som verkligen lägger ner tid på att försöka komma på lösningar hur jag ska kunna utvecklas som alla andra och så det ska bli så lätt som möjligt för mig att rida! Hon är guld värd!


Lyckopiller <3

Av Elin - 3 december 2010 14:35


Förmiddagen har jag spenerat i Vällingby med Världens bästa Mimmi. Vi åt lunch och pratade om allt och inget, mysfaktor på hög nivå! ;D


Ska åka till stallet och jobba om en halvtimme ca så det blir en snabbis hemma i mellan bara :).


Har kommit in i Carolafrälsningen igen, hennes julskivor spelas om och om igen och tittar på jubileumsshowen på dvd om och om igen! Börjar nästan gråta av någon konstig anledning när jag hör henne sjunga! Hon är bara bäst! Can´t Wait till julkonserten den 19 december!!! <3


 

Från förra året!


Lyckopiller <3


 

read my blog in your language!

bloglovin

“May the focus of my day be on the priorities of life. Love God, family and friends, take care of my health, and be the best I can be in all that I do.”

bloglovin

Elin heter jag, jobbar som förskollärare i Stockholm. Det som ger mig kraft är musik och de fyrbenta djuren hästarna.

Kontakta mig

elin_holmer@hotmail.com

Goltz syndrom är en sällsynt, ärftlig sjukdom som karaktäriseras av hudförändringar, men som också kan drabba många andra organ, som ögon, tänder och skelett. Syndromet förekommer företrädesvis hos flickor och kvinnor. Den exakta förekomsten är inte känd. Omkring 200 personer är beskrivna i den internationella medicinska litteraturen. Man känner endast till ett fåtal personer med syndromet i Sverige. Läs mer om mitt syndrom som jag lever med här.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

   

   

   

   

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Skapa flashcards