lyckopillerelin

Alla inlägg den 9 november 2010

Av Elin - 9 november 2010 22:35


Hade privatlektion 1230 idag för Å. Hade verkligen sett fram emot lektionen eftersom jag kände mig så osäker i min ridning så var riktigt peppad :D.


Jag började med att skritta fram lite. När Å och jag hade pratat lite så kom hon fram för att känna lite hur det är med att rida med mitt handtag, det slutade med att hon tog tag i tyglarna istället för att visa hur hon ville att det skulle bli. När jag hade provat lite så beslutade vi oss för att sätta fast gummisnodden så jag vågade rida på lite mera och fan vad det gick haha.


När jag hade travat lite så började vi prata igen och den här gången om skänklarna. För det första så hade jag för korta läder så vi började med att länga dom 1-2 hål för att känna hur det kändes, sen så hade inte vridigt om vänsterskänkeln som den borde ligga (det är den fungerande benet). Slutade med att Å trollade fram en annan stigbygelplatta så foten kom rätt. 


När vi hade fixat allt och spö i höger så satte jag igång att rida mera. Övade mycket på att få henne i en jämn takt i traven, mycket tempoväxlingar och Å var på mig mycket med vänsterskänkeln och att jag inte skulle ställa för mycket så inte Jissa gled ut längst väggen.


Efter ett tag kämpande med allt så värmde jag upp lite med galopp på volterna, började emd att fatta från trav och det gick klockrent! Fattningarna var bra, det jag koncentrerade mig på var att titta lite utåt och inte överställa igen så hon gled ut längst väggen och när jag tänkte mer på det än att hålla igång galoppen så gick det mycket bättre. Efter ett par fattningar i både höger och vänster så fattade jag från skritt. Det fick lika bra det, så länge jag tänkte på att titta framåt och ställa bra. 


Efter allt det så skulle jag rida som tre serpentiner på långsidan i galopp (så det blir förvänd galopp). Jag förstod inte riktigt i början men andra gången när jag kom i trav så gick det bättre haha. Eftersom Jissa är inriden i att byta galopp så var jag lte extra på med skänkeln i andra bågen och det gick verkligen jättebra! I vänster så var det samma tempo hela tiden, det som jag kämpade lite med (under hela lektionen faktiskt) var att jag skulle släppa efter litelitepå tygeln när ajg skulle sakta av så eftergiften blir bra och attd et inte blir tvärstopp för jag håller i för mycket. I högervarvet så visste ju hon exakt vad hon skulle göra så hon ökade gärna lite i mittenbågen, jag försökte sitta emot och driva samtidigt som det inte gick fortare och efter några gånger så gick det bättre, även eftergiften var så mycket bättre.


I slutet så var hon lite på hugget så det gick lite fort ibland, men det gjorde ingenting för hellre att det gick lite för fort så hon hade krut i traven än att hon släpade sig fram. 


Jag är jättenöjd med dagens lektion, verkligen! Jag behövde verkligen en privatlektion och få prata lite med Å hur jag tyckte och få lite hjälp av henne. Jag vet inte hur hon lyckas men varje gång jag rider privatlektioner för henne så känns det som en helt ny värld har öppnat sig. Jag blir grymt peppad eftersom hon lägger ner tid och lust på att fixa saker och knep som jag kan använda mig av så jag utvecklas i min ridning. Det betyder otroligt mycket för mig. Det jag behöver jobba på är mitt självförtroende, för jag lägger gärna äran på andra när det har gått bra på en lektion eller tävling. Trots att Å idag sa att det är JAG som rider så säger jag att det är tack vare henne. Ja, ni förstår. Kan ju vara bra att ha liite självförtroende om man ska ut på tävlingsbanorna framöver ;). Jag är iallafall sjukt peppad inför ridlektionen imorgon! Nu jävlar ska jag utvecklas och bli bra!


Lyckopiller <3

 

read my blog in your language!

bloglovin

“May the focus of my day be on the priorities of life. Love God, family and friends, take care of my health, and be the best I can be in all that I do.”

bloglovin

Elin heter jag, jobbar som förskollärare i Stockholm. Det som ger mig kraft är musik och de fyrbenta djuren hästarna.

Kontakta mig

elin_holmer@hotmail.com

Goltz syndrom är en sällsynt, ärftlig sjukdom som karaktäriseras av hudförändringar, men som också kan drabba många andra organ, som ögon, tänder och skelett. Syndromet förekommer företrädesvis hos flickor och kvinnor. Den exakta förekomsten är inte känd. Omkring 200 personer är beskrivna i den internationella medicinska litteraturen. Man känner endast till ett fåtal personer med syndromet i Sverige. Läs mer om mitt syndrom som jag lever med här.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

   

   

   

   

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards